Vila eller inte vila

Min häst skrittade ut i måndags, igår red jag ut i snön och skrittade mest, lite trav och endast ca 60 m galopp. Skulle ni ändå ge er häst en vilodag denna vecka?

Om jag ska se det ur min synvinkel tycker jag att hans skritta ut dag i sammarbete med den lugna dagen igår räcker, tycker inte hästarna behöver vila.
Min häst blir ganska pigg och stark av att vila och då det är tävling på söndag vill jag gärna motverka det.

Tycker ni jag tänker fel?


Lämna en kommentar
Postat av: Elin

Jag har tänkt lite på det där med vilo dag en gång i veckan och frågar varför vi ger hästen det egentligen. Jag har alltid gett min häst en vilodag.

Men en häst är skapt för att röra på sig så otroligt många timmar om dagen egentligen. Och om den rids en timme om dagen vilar den då 23 timmar om dagen.



Och tycker egentligen att en vilodag kanske ska vara en skritt tur i skogen så den fortfarande gör sig, men slipper jobba.. =)



Men ser inte vilodag som något som behövs egentligen. Då ställer jag hellre av hästen 2-3 veckor om året helt så den får vila helt.



Så kommer nog tänka om angående vilodag. Förutom vad gäller min nuvarande häst som bara kommer gå 4 dagar i veckan pga han inte ska belastas för mycket pga en skada =)

2010-02-24 @ 13:26:04
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Mikaela

Sv: Jo jag älskar de mesta av deras saker faktiskt :) men jag tycker det är helt okej pris på många av sakerna iaf :) jag sparar hellre lite och köper mer kvalité :)

2010-02-24 @ 13:46:01
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Det kommer det kommer! Har haft fullt upp så det har blivit något uppskjutet, men ikväll så drar jag vinnaren!

2010-02-24 @ 14:06:42
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: sara

Jag hade nog ridit lite annorlunda inne, som tex travbommar som omväxling från dressyren!.



Haha nej han behöver inte vila direkt, med två lugna dagar klarar han sig fint, hästar är byggda för att röra på sig, inte stå i box :)

2010-02-24 @ 20:07:07
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: fridan

åh! vad glad jag blev, ska beställa prenumeration direkt :D:D



jag tycker inte du behöver ge någon vila, hellre då någon dags vila i nästa vecka! bra att de rör sig och hålls mjuka inför tävling ju! men variera det så han inte blir seg och tråkig :D

2010-02-24 @ 20:23:38
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Frieda

Jag kör på samma sätt. Han kan ha lugnare dagar, typ barbackaritt 30 min. Men det är sällan han vilar helt. Han mår bäst av att röra sig varje dag, det bygger också upp ett förtroende mellan häst och ryttare, det blir liksom inte att han känner att "jaha, då va det ridning igen, då får man jobba som fan", vi ska kunna ha en lugn tur tillsammans utan krav. Dock när det varit -20 grader har jag inte ridit och nu har han varit skadad och stått lite, men men, det är ju en annan sak...

2010-02-25 @ 18:48:31
URL: http://gaaaalet.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0