Hjälm eller inte?

Hjälmkampanj inom amerikansk dressyr
 Efter att amerikanska OS-ryttaren Courtney King-Dye gick omkull under ett träningspass på en dressyrtävling i Florida i onsdags, startades en hjälmkampanj på tävlingen. King-Dye ligger fortfarande i koma.

Courtney King-Dyes häst gick omkull och amerikanskan ramlade av. Hon fördes till sjukhus med helikopter, men har ännu inte återfått medvetandet. Hon har ådragit sig skallfrakturer, och efter olyckan i onsdags pågår nu kampanjer för hjälmar på dressyrtävling.

Dressage News skriver att hjälmarna dominerade på framridningen under de fyra tävlingsdagarna på Palm Beach Dressage Derby - flera ryttare valde att använda hjälmen även inne på tävlingsbanan - och att arrangören startade en insamling till King-Dye

Källa

Hur ni ser ni på detta, bör världsstjärnorna börja tävla i hjälm istället för hatt tillexempel?

Lämna en kommentar
Postat av: Lovisa

hej! fin blogg :) Jag tycker att det alltid finns en risk när man håller på med livs levande djur. Även en tränad dressyrhäst kan hoppa till osv. och vill det sig illa kan man skada sig. Jag rider själv akademisk dressyr och där är det många som inte bär hjälm. Jag har alltid hjälm när jag rider och visst har det hänt att man har "fuskat" men i efterhand så är det ju inget man strävar efter. Jag tycker det skulle vara bra att tävlingsryttare bar hjälmar för att vara ett gott exempel men samtidigt så är "hattarna" snygga. Kanske göra någon ny hjälm som ingen har till dressyr? / Lovisa

2010-03-08 @ 18:15:11
URL: http://puissance.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0