Jan brinks kommentarer om SHBK

Törs man snart tävla? Frågan kan ställas efter beslutet att stänga av Sara Henrietta B Källström. ”Nej, inte stalla upp i permanent box i alla fall”, är Jan Brinks svar.

Jan Brink tror att fallet Sara Henrietta B Källström blir ett slags avgörande för alla ryttare. Hennes häst Garcia blev testad positiv för otillåten medicinering. Boxen hon stod i hade tidigare använts för medicinering under en månad, bland annat med samma substans som fanns i Garcias prov.

”Att disciplinnämnden dömer så hårt är ett tydligt tecken på att ryttarna verkligen får ta allt ansvar. Det är uppenbart att man vill ge tydliga signaler.”

Jan Brink törs inte spekulera i vilka konsekvenser fallet får för ryttarna, och arrangörerna.

”Men som ryttare borde man vägra att sätta in hästen i en box om inte ströet är borta. Helst ska även väggarna tvättas”, säger han.

”Jag vet själv hur glad man blir när man reser med hingstar och får permanenta boxar, och ställer in även om det ligger rester kvar. Mobila boxar är säkrare. Där finns inga krubbor och vattenkoppar och sannolikheten är låg att det stått en annan häst än en tävlingshäst där tidigare.”

Inför Elit-tävlingarna i Djursholm i september var 19-åriga Sara Henrietta och Garcia hos Jan Brink och tränade i tio dagar. Hon åkte direkt från Tullstorp i Djursholm där Garcia sedan blev dopingtestad.

Rutinerna kring medicinering på Tullstorp är minutiösa, enligt Jan Brink.

”Hästar som medicinerar får aldrig vara i närheten av tävlande hästar. Vi använder bara ingivare och allt är inlåst. Efter mina 22 år i internationell karriär är jag hysterisk med allt det där.”

Jan Brink tar inte ställning till Sara Henriettas beslut att överklaga Disciplinnämndens beslut att stänga av henne i fyra månader.

”Jag är hennes tränare och vän. Jag vet inte vad som är rätt att göra. Hur det än blir det säkert ett prejudikat”, säger Jan Brink.

Källa


Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0