Nytt bett

Idag ska min syster rida Figaro för hon ska tävla honom imorgon (80cm) Hon ska testa något nytt bett för att se om hon kan få honom att lyssna lite bättre, han spirnger gärna i fullfart och blir lite lång när de rider bana. Vi får hoppas att ett annat bett kanske kan hjälpa henne lite, han är ganska stor och stark. Jag är inte för skarpare bett, men då min syster är väldigt mjuk i handen tror jag inte det är någon fara.

" Det är inte bettet som gör skarpheten, utan det är handen som håller i tygeln "

Vad har ni för bett på era hästar i dressyren och hoppningen?




Missa inte bloggtävlingen, har fått in en del bidrag men alltid kul med mer!

Lämna en kommentar
Postat av: Nina

Jag har bara två eller tredelade bett på mina hästar. Och då är ändå Göte extremt stark.

Tycker inte om skarpa bett.

2010-03-13 @ 13:34:05
URL: http://ncn.blogg.se/
Postat av: Jannike

Använder olika bett, brukar variera mellan, rakt tränsbett, tredelat muffbett, tredelat med kula i mitten och ibland tå delat muffbett (med fasta ringar)

2010-03-13 @ 13:34:22
URL: http://jannikejd.blogg.se/
Postat av: Tina

3-delat mässingbett i Dressyren.

3-delat Apple Mouth i Hoppningen

2-delat Apple Mouth Pelham på uteritterna.



Sista månaden har det dock varit pelhamet för hela slanten, dels för att han har varit så pigg, för han rör sig inte ett dugg när hagarna har varit knökfulla med snö, och dels för att öva mig inför att rida med 2 tyglar :)



I hoppningen kan ju många hästar bli väldigt heta. På träning och tävling betslar jag hellre upp och rider "snyggt" än behöva ta i ordentligt på ett vanligt tränsbett.

I normala fall använder jag dock vanligt 3-delat tränsbet, som sagt.

2010-03-15 @ 21:53:48
URL: http://tinatjejen.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker det är handen som bestämmer hur stark bettet blir;)



jag rider på 3delat med Jag tycker inte det är så farligt att använda skarpa bett beroende på handen så klart!!! Jag har en Welsh cob som är galen så allt jag behöver är 2 tyglar och min häst förstår vad jag menar endå tycker det är schysstare att sätta på ett skarpare bett som kasnke gör att hästen visar respect istället för vissa som är imot skarpa bett tror attd et är snällare att slita i munen på hästen :)

Min åsikt finns många olika:)

2010-03-31 @ 21:36:43
URL: http://amandalodesjo.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0