del 2 av inlägg om tävling

"Sara önskade ett inlägg:

Jag skulle vilja se ett inlägg om vad du tänker på när du rider program, tips och olika förberedelser på framridningen, vad du får tänka på att visa och att förbättra ( efter figaros för och nackdelar inom dressyren)

Kanske ska svara på den här frågan lite tvärtom mot hur den är ställd och börja med framridningen och sen ta pogrammet. får nog även bli två delar, så framridning är del 1 (se tidigare inlägg)och sen kommer pogram som del 2"

Som tidigare sagt lyssnar jag på musiken innan jag vänder upp för att slappna av, men efter uppvändningen hör jag inte längre ngt annat. Nu är jag fokuserad!

Något Figaro gör väldigt bra är rakheten i uppvändning, vilket man alltid tjänar på. Under pogrammet rider jag också med en tanke som har fastnat från tränare "rid med i varje steg för när ett är gjort kan du aldrig få det omgjort" jag försöker alltid vara steget före och planera mina vägar, jag trivs med att alltid ha full koll på pogrammet så jag hela tiden kan vara förbered.  Jag är tacksam för att Figaro och jag fungerar så bra ihop så jag behöver inte tänka mkt på min ridning med honom då det flyter på, han går på små hjälper, är stadig i formen och alltid fräscht framme för skänkel (oj, inte ett dugg pariskt och får min häst att låta som en drömhäst :P). Så mycket av mina tankebanor under pogrammet går till att tänka, rak i ryggen upp med tummarna samt planera vägarnas utförande.

Jag tar bra på felridningar eller problem i pogrammet, detta är inget som berör min ritt utan jag försöker alltid förbättra mig till nästa del istället. 

Ett tips jag fått och alltid behållt är att le, jag ler mkt när jag rider, nackdelen är att om ngt går lite annorlunda än lanerat kan jag ibland börja små skratta är jag rider, men brukar inte synas så mkt :)


Figaros för och nackdelar:

Figaros trav är den som är enklast att visa upp, då han har bra takt. Dock får jag jobba lite med ökningarna och mellantraven och får därför alltid samla honom extra före och efter för att göra mer markanta skillnader. Men måste jobba med hans längning, han har lätt för att springa på ist för att länga.

Han har bra skritt med övertramp, kan dock ibland bli lite onergisk och då är det något jag tänker på i skirtten, att ha honom lite mer vaken.

Galoppen är våran svårtaste del, här måste jag jobba som hårdast för att få till det. Han blir stark, låg och lätt att välta inåt. Så jobbar mkt med stödjande hjälper. Han kan inte samla sig tillräckligt änn, han är stor galopperad och behöver därför nästan alltid galoppera i ett friskare tempo. Mellangaloppen är ngt som alltid är riskabelt på honom, det är ngt jag känner på framridningen om jag kommer klara av eller inte, har jag honom inte helt på rumpan så att säga och mjuk i munnen, kan jag inte alltid ladda för fullt, vågar inte krach landa i väggen ;)

Ett annat problem med figaro är hans förmåga att dyka i formen, så därför måste jag alltid tänka på att inför övergångar höja handen en liten anning för att loka upp honom igen.


Oj det var två långa inlägg, men nu fick ni komma inn lite i mitt huvud. Säg till om jag glömmt ngt!

Lämna en kommentar
Postat av: sara

tummen upp! Kul att se hur andra gör.



Tar gärna imot tips om inlägg själv :)

du kan få ett nytt sålänge.



Om du fick 20 tusen att spendera på hästartiklar, vad skulle det vara?

Lägg även upp bilder osv, visa priser och kanske skriv varför.

enjoy!

2010-07-25 @ 15:17:39
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Denise

Hejsan, just nu har jag en liten frågestund i min blogg, skulle vara kul om du gick in och ställde en fråga eller två! :)

kram

2010-07-26 @ 18:37:07
URL: http://denisesalomonsson.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0