inlägg önskat av läsare

Sara önskade ett inlägg:

Jag skulle vilja se ett inlägg om vad du tänker på när du rider program, tips och olika förberedelser på framridningen, vad du får tänka på att visa och att förbättra ( efter figaros för och nackdelar inom dressyren)

Kanske ska svara på den här frågan lite tvärtom mot hur den är ställd och börja med framridningen och sen ta pogrammet. får nog även bli två delar, så framridning är del 1 och sen kommer pogram som del 2

På framridningen rider jag Figaro väldigt mkt i skritt till en början, främst slutor för att få honom att lossa lite i bogarna då det är där han vanligtvis sitter fast, traven rids i ett fräscht tempo då han måste få värma igång i kroppen eftersom han är ganska stor i kroppen, där jobbar jag mkt övergångar mellan skritt/trav samt växlar tempot. Galoppen är det sista jag gör, för då är han som mest taggad sen när jag går in på banan, finns det ett collekting galopperar jag oftast ett varv där innan jag går in. Men ställer inte så mkt krav på galoppen på framridningen då det är våran svåra gångart, han måste ha plats för att kunna jobba och det blir ofta trångt på framridningar, så brukar bli några varv åt båda hållen där jag lättar lite på sitsen och låter honom galoppera igenom.

Kraven på framridningen ställs efter kraven i klassen, kanske snäppet över. Men sitter till exempel inte och rider massor av skolor, skänkelvikningar och förvänd som ett exempel till en framridning av LC/LB.

Något jag har lärt mig är att alltid planera min tävlingsdag bra, samma gäller framridningen, man måste veta hur många som är innan än så man vet när man kan lägga in en liten pause. Jag tar alltid en skritt pause i mitten av framridningen och det är även här jag tar av skydd, sätter på kavaj eller liknande, jusst för att när det väll är vår tur ska jag kunna rida nästan direkt inn på banan utan att behöva göra halt påvägen. Skrittar herller aldrig på långa tyglar för nära in på starten, för då vill jag ha allt under kontroll och hästens fulla fokus, därav skritt pause på långa tyglar i mitten av framridningen.

Innan jag går in på banan tar jag ett djupt andetag, rider alltid ett varv inne på nya tävlingsbanan för att bekanta hästen med nya platser. Om domaren sitter vid ett bord på kortsidan, brukar jag lägga en extra volt där.

Sen brukar jag lyssna lite på musiken och mima med, om jag är nervös, detta får mig att slapna av. Och sen innan jag rider upp tänker jag alltid "nu jävlar ska vi sopa banan Figaro" fått det av min mamma som alltid säger det till mig innan jag går inn.

Forts i nästa del...

Lämna en kommentar
Postat av: fridan

kul inlägg :) alltif roligt att läsa hur folk förbereder sig :D

2010-07-26 @ 08:56:35
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0