Maria Eriksson kliver av dressyrlandslaget

16-årige Grand Prix-hästen Galliano kommer i stället att matchas av juniorlandslagsryttaren Emma Rosenqvist, Hudiksvall.
Emma ingår i det svenska juniorlandslaget i fälttävlan och breddar nu sin satsning till dressyr.

Från SvRF:
- Jag har funderat länge och haft lite beslutångest kring om jag skulle  jag skulle fortsätta tävla Galliano ett år till eller inte eftersom han känns så himla fin och fräsch. Nu när möjligheten med Emma kom upp blev beslutet enkelt. Det här känns helt rätt, säger Maria Eriksson.
Fälttävlansryttaren Emma är en av Maria Erikssons dressyrelever.
- Jag har stort förtroende för både Emma  och hennes familj som jag känner väl. Och som tränare kommer jag att följa ekipaget på nära håll framöver, och till och med få rida lite ibland, säger Maria som även i fortsättningen står som ensam ägare av Galliano.
Maria Eriksson har haft Galliano sedan han var tre år. Tillsammans har ekipaget tävlat framgångsrikt med internationella placeringar och ingår sedan flera år i det svenska dressyrlandslaget.  Fjolårssäsongen hör till de bästa med bland annat SM-silver och EM-start.
 
I stallet hemma i Voxnabruk i Hälsingland finns just nu ingen given ersättare av Galliano eftersom Marias tre egna hästar är så unga: 2, 3 och 7 år. Närmast på tur för tävlingsbanorna står Gallianos lillebror Jig, 7, som inte har någon tävlingsrutin ännu.
- Det tar nog ett tag innan jag dansar med de stora elefanterna igen, säger Maria med ett skratt och njuter en smula av en ovanligt lugn vår.


Super för en junior att få ett sådant erbjudande, tänk att få sådana chanser!


Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0