Vinnaren i bloggtävlingen...



http://jannikejd.blogg.se/

Motivering: Tycker hon fick med många bra tips i samma mejl!


 
1. Ryktar hästen som vanligt.
2. Fuktar en handduk eller annan sorts trasa. Gnuggar igenom hela hästen. Detta tar bort det sista dammet/stövet.
3. Tvättar eventuellt svansen, torkar den med handduk och dränker sedan den i Equistar pälsglans. Borstas inte förrän den är torr.
4. Har hästen vita tecken och de inte är fullkomligt rena så tar jag en tvättsvamp med yes-diskmedel och vatten och sen gnuggas det. Är benen eller svansen riktigt gul/a så blir det jodopax-blandat-med-vatten-tvätt så blir det supervitt när det har torkat.
5. Allt kronrandshår klipps jämnt med hoven. Eventuellt målas hovarna med svart hovlack, 2 ggr.
6. Har hästen hovskägg så trimmas detta också så att det ligger fint runt kotan.
7. Nu är det knoppningsdax, jag själv vill ha en ganska lång man, ca 15cm. Fuktar manen och delar sedan upp den i ganska jämnstora toffsar beroende på hur tjock manen är. Jag gör flyinge knoppar, men för extra hållbarhet använder jag två gummisnoddar. En vid flätans ände sedan en ny när jag ska rulla upp knopparna.
8. Avslutar med hårspray och om där eventuellt är några strån som spretar, klipps de bort.
9. Tar pälsglans på en mjuk ryktborste och borstar det sista i huvudet.
 Jag klipper inga känselstrån på hästen och eventuellt trimmas bara lite örontoffsar som står ut.


Denna bild kommer finnas i sidomenyn med länkning till sista april


Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0